Zagrljaj razvija inteligenciju

Detinjstvo, odrastanje, igra, razvoj...
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
Корисников грб
Zvoncica
~ administrator ~
~ administrator ~
Поруке: 4271
Придружен: 19 Феб 2007, 16:07
Место: Nedodjija
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Zagrljaj razvija inteligenciju

Порукаод Zvoncica » 25 Дец 2007, 10:36

Naucnici se danas slažu da uigranost roditelja i deteta kao i telesni dodiri podsticu i stvaranje neophodnih veza izmedu nervnih celija i mozga mališana.

Nema ništa lepše nego kada poljubite decji stomacic, a ono se oduševljeno zaceni od smeha. Ili kada nespretno pokušava da vam prisloni usne na obraz pružajuci neskriveni dokaz svoje ljubavi.

Naucnici se danas slažu da uigranost roditelja i deteta kao i telesni dodiri podsticu i stvaranje neophodnih veza izmedu nervnih celija i mozga mališana. Može se reci da se biološki program razvoja nasleduje, ali se ne aktivira automatski.

Smatra se da osecanja i utisci deteta itekako uticu na razvoj mozga.

Utisci za nervne celije

Dete se rodi sa oko 100 milijardi nervnih celija, a neke od njih se spajaju još u majcinom stomaku, što omogucava bebi da diše ili njenom srcu da kuca. Ostale nervne celije cekaju utiske iz spoljašnje sredine, cekaju da dete grlimo, nosimo, da se sa njima igramo, da mu pevamo, da stalno tumacimo signale koje nam daje i zadovoljavamo njegove potrebe. Kada cinimo sve ono što nam je ako roditeljima sasvim prirodno u iskazivanju ljubavi, izazivamo kod njega osecanje sigurnosti, oduševljenja ili možda, golicanje po stomaku, zbog ocekivanja poljupca... Sve ovo povecava broj spojeva celija u mozgu. Dete je programirano za kontakt sa drugim ljudima, za doživljaje, komunikaciju, blizinu, toplinu. I u toku njegovor zavoja nervne celije ce se, zahvaljujuci svim tim novim iskustvima, spojiti u jednu izuzetno složenu mrežu.

Odnos pun ljubavi

Decji psiholozi i naucnici smatraju da na nacin rešavanja problema, sposobnosti analiziranja i logickog razmišljanja više uticu svakodnevna emotivna iskustva nego bilo koja pedagoška igra. Roditeljska ljubav i pažnja u toku prvih godina života stimulišu duševni razvoj mališana.

Postoji šest razlicitih nivoa razvoja koji povezuju osecanja deteta sa njegovim kognitivnim talentom, smatraju eksperti. To je sve ono što ima veze sa sposobnošcu ucenja, razmišljanja i sa inteligencijom.

Isto kao što student ne zna algebru zato što nije naucio tablicu množenja, dete koje u svom razvoju ne prode kroz ovih šest nivoa, nece biti u stanju da rešava znacajnije emotivne, socijalne i intelektualne probleme u kasnijem životu.

Jasno je onda koliko je odgovornost roditelja velika, ili cak zastrašujuca. Ali, srecom radi se o stvarima koje i onako cinimo, a da toga možda nismo ni svesni.

Prvi nivo: pažnja

Kada se beba rodi, ulazi u svet pun razlicitih utisaka (svetlst, zvuci, mirisi, ukusi...) i na neki nacin mora da ih stavi na odredeno mesto. Zahvaljujuci tome, posle izvesnog vremena, ona pocinje da ih prepoznaje. To joj omogucava da otkrije kako je svet predvidljiv i da stekne sigurnost. Roditelji mogu da joj pomognu ukoliko što pre upoznaju njene reakcije i prilagode joj se. Ako je, na primer, plašljiva, treba joj obezbediti mir. Ako je povucena i nekomunikativna, treba je stimulisati zvucima, razlicitim izrazima lica ili pažljivom igrom sa njenim nožicama i rucicama.

Drugi nivo: ljubav

Kada dete nauci, da klasifikuje utiske, otvara se novi svet. u trecem i cetvrtom mesecu života obožava, na primer, da vas sluša kako je imitirate, kako se smejete, pricate ili kada je visoko podižete u visinu. Medusobno oduševljenje pomaže detetu da razume da ljudi mogu da imaju zajednicke doživljaje, što kasnije kod njega razvija moc naklonosti, sažaljenja i ljubavi.

Kada oseti ljubav onih koji su mu najbliži - majke, oca, dede, babe, brata, sestre, prijatelja - postaje svesno jednog šireg spektra emocija:kao što su uživanje, bes, strah i tuga.

Uživajte u bliskom kontaktu sa svojim detetom i pomozite mu da se lepo oseca i sa drugim ljudima.

Eksperimentišite u pokušaju da angažujete dete-duvajte mu u obraz, poljubite mu palac, plešite zajedno. To kod njega budi osecaj ljubavi.

Treci nivo: komunikacija

Izmedu cetvrtog i desetog meseca dete pocinje da primecuje da ono što cini izaziva razlicite reakcije kod drugih ljudi. To je prvi oblik logickog razmišljanja. Dete razume da se izmedu ljudi vrši razmena utisaka. Kada se ono smeje i vi se smejete. Kada ispruži ruke, vi ga podižete u narucje. Uz pomoc zvukova, gestikulacije i izraza lica pokušava da vas uvuce u dijalog bez reci. Ono oseca duboko zadovoljstvo kada primeti da ispravno tumacite njegove signale.

Kada mu odgovarate na ponudu- npr.vratite mu igracku koju vam je dalo, ili imitirate njegove rakcije - opet ucestvujete u razvoju njegovog logickog razmišljanja. Dete stice naviku da izražava svoje potrebe i želje i shvata da postoji jedan spoljni svet koji je odvojen od njega samog i da i drugi ljudi imaju osecanja.

Cetvrti nivo: složena uvežbanost

Pred kraj prve godine života i pocetkom druge, dete pocinje sve vsše da uocava detalje. Ako ga pitate ''Gde?'' možda ce vas uhvatiti za ruku, odvesti u kuhinju, i prstom uperiti u frižider. Reci ce možda nešto, vi cete podici obrve, ono ce klimnuti glavom i nasmejati se i na kraju cete razumeti šta je htelo.

Dete takode postaje sposobno da protumaci osecanja i gestove drugih ljudi. Ono ce nauciti da mu vi najcešce odgovarate na sva pitanja, ali ne i kada imate umoran izraz lica. Pokušace da otkrije šta vas cini ljutim, a šta veselim.

Nije ništa neobicno ako se ponekad i iznervirate. Medutim ako ste najcešce u stanju da zadovoljavate potrebe svoj deteta, ono ce osecati sigurnost i sebe ce doživljavati kao osobu vrednu pažnje, nege i poštovanja.

Peti nivo: stvaranje ideja

Izmedu osamnaestog i dvadest cetvrtog meseca života, dete je u stanju da stvara unutrašnje slike, da zamišlja ono što ne postoji i da slikama daje nazive. Svi dotadašnji emotivni doživljaji - na primer boja i ukus omiljenog soka - cine da ove slike imaju nekog smisla. Deta ce možda biti u stanju da izgovori rec ''sok'', umesto da prstom uperi u cašu. Kada je ljuto, možda ce moci da izgovori rec ''ljut'' umesto da nešto baci ili šutne.

Šesti nivo: govorite iz srca

Sredinom druge godine života mališan vec može da razume pojmove uz pomoc svojih emocija. Razocarenje koje doživljava kada mora nešto da priceka ga uci šta zance pojmovi ''sada'', i ''kasnije''

U mozgu mu se razvijaju kategorije kao što su ''doba''(za ljude koji mu se dopadaju) i ''loš'' (za ljude kojih se boji)

Dete može da zamisli dogadaje.

Možete da se pretvarate da je neko drugi ili kroz igru da imitira ponašanja i da pokuša da rešava sporne situacije.

Kasnije ce se uzdati u svoje duševne sposobnosti za sve vrste kerativnog analitickog razmišljanja.

Ako svom detetu obezbedite sredinu punu ljubavi i pažnje i ako u prvim godinama života zadovoljavate njegove potrebe,. pomocicete mu da se od bespomocnog odojceta postane covek koji ce raditi samo ono što ima nekog smisla, koji cce biti u stanju da racionalno razmišlja i efektivno komunicira. To je ono što mu je najvažnije da nauci.

[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable